Dağcılık

Kazbek Kış Denemesi (5047mt)

Konuya şöyle girmek istiyorum.  Ekip yaklaşık 07-12-2013 tarihinde Demirkazık Tırmanışıyla karavan ekibi olarak yola koyuldu. Daha sonra birçok kış tırmanışı yaptık. Erciyes Dağı, hasan Dağı, Ağrı Dağı(18-03-2014) en heyecanlı ve en prestijli olanıydı bizim için. Bir kış günü kar yürüyüşü olan Kartepede  ekip birden ağzından Kazbek  yapalım lafı çıktı. Toplanıp konuştuğumuzda neden olmasın dedik sonra Adem Gül(Ağrıdaki rehberimiz)’e danışıp olabilirliğini konuştuktan sonra, ekiple 11 Ocak 2015 tarihinde Kazbek kararı alındı.

Bunun üzerine Kazbek hazırlıkları başladı. Hem faaliyetler hem de eksik malzemeler tamamlandı  antreman havasında olan  iki dağ faliyeti yapıldı. Tunceli Pülümür Bağırpasa Dağı(3302mt) ilk kış tırmanışı ve Erzincan Akbaba dağı(3475mt) ilk kış tırmanışları yapıldı.

Tarih: 13-03-2015 / 17-03-2015

1)Rehber: Adem Gül
2)Katılımcılar: Sinan Aksu(43),Yusuf Erdoğan(40),Fatih Topçu(36),Alper Özgür(31),Timuçin Yusumut(31)

3)Malzeme Listesi:Kask, kazma, krampon,50mt ip(7mm),hedik, emniyet kemeri, pursik, karabina, kar gözlüğü, çanta(70+15), uyku tulumu(-40),ocak tüp(6 adet),3 çadır,2 Adet The Northface mountain25, 1 adet The Northface VE-25 ,kafa lambası,4 adet buz vidası

4) Yemek Listesi: Tada hazır yemekler. Et döner(tada),tavuk döner(tada),bulgur,makarna,kavurma,hazır çorba, lavaş ekmek, helva,pekmez, tahin,kuruyemiş,çay,ıhlamur

Hazırlıklar ve yola çıkış

Daha öncesinde yapılan toplantılarda malzeme ve çadır dağılımı yapıldı herkese bir görev dağılımı yapılması sağlanarak. Ekip halinde hareket etmeye çalışıldı. Gerekli malzemeler ayarlandı ve sonunda uçak biletleri alındı. Tabi heyecanla. 15 gün öncesinden alınan biletlerle her gün Kazbek Dağı’nın hava durumu mountain-forecast.com dan kontrol ediliyordu. Ekip hazırdı 12-03-2015 saat 23:30’da Sabiha Gökçen Havaalanın da toplanıldı ve Tiflis uçuşuyla birlikte  Kazbek maceramız başlamış oldu. Yolculuk iki saat sürdü. Tiflis ile bizim aramızda iki saat fark var(+).

Tiflis'te Türk lokantasının önü

Tiflis’te Türk lokantasının önü

Gece 3 gibi Tiflis havaalanında indik. Aksilik bizi karşılayacak Araç bir gün öncesinden gelemeyeceği bildirildi. Ve ekip havalında taksi ile tüpleri gönderdiğimiz Tiflis otogarına gittik. (70 lari). Sabahın 8 olmasını bekledik. Kargoyu gönderdiğimiz otobüs şirketi 8 de açıyormuş otogar lokantasında türk lokantası Sabah çıkan kelle paca ve mercimek çorbaları içilirken ekip heyecanla Kazbek’e geçmeyi düşlüyordu.  Neyseki sabah 8 oldu ve tüpler alındı.

IMG-20150402-WA0004

Bizi götürecek minibüsle pazarlık yapıldı. (Gürcistan’da mutlaka pazarlık yapın). 250 lariye anlaşıldı Mercedes Vito saat 10:00 gibi Tiflis’ten yola çıkıldı.

3 saat süren yolculuk sonunda Kazbek’e gelmiştik. Minibüsten eşyalar inidildi. Yanımıza hemen pansiyon sahipleri geldi. Burada işler öyle işliyormuş. Siz pansiyon bulmuyorsunuz onlar sizi buluyor. Saat 13:00 gibi gelinen Kazbek’te bir pansiyona yerleştik. Eşyalar ve çantaları yerleştirdikten sonra yemek için  merkeze doğru gidiyorduk. Yolda Slovak tur kayakçılarıyla karşılaştık. Dağdan dönüyorlardı. Dağ hakkında bilgi edinmek için  sohbet ederek yemek yerine doğru koyulduk. Onlardan 3700 deki Meeo dağ evinin açık olduğunu ve kimsenin kalmadığını öğrendik.

Yöresel yemekler Harca çorbası(pirinçli kemik et çorbası), armut suyu(gazoz),  paçapuli(içi peynirli börek), Gulaş(bizim etli güvecimiz) yedikten sonra ekipçe yol yorgunluğu ve doymuş olmanın verdiği hazla pansiyona doğru yürüdük. Bu esnada meydanda  bulunan sarap evini de  dönüşte ziyaret etmek amacıyla şöyle göz ucuyla gezdik.

Pansiyonda toplanan ekip son hazırlıkları yaptı ve ertesi gün 14-03-2015 6:00 da uyanmak üzere odalarına çekildi.

Sabah pansiyon sahibi tarafındn uyandırıldık ve güzel bir kahvaltıdan sonra  saat 07:30 da yürüyüşe  başladı.

Ve tırmanış başlar…

1700mt pansiyondan çıkışımız ilk önce köyün içinde köpek havlamalarıyla geçtik. ilk hedef küçük bir ormanın içinden kiliseye varmaktı. Yazın kliseye kadar arabalar çıkabiliyorlar ama kışın öyle bir durum sözkonusu değil. Kiliseye vardık.

1700mt pansiyondan çıkışımız ilk önce köyün içinde köpek havlamalarıyla geçtik. ilk hedef küçük bir ormanın içinden kiliseye varmaktı. Yazın kliseye  kadar arabalar çıkabiliyorlar ama kışın öyle bir durum sözkonusu değil. Kiliseye vardık.

1669870_10152870381814164_479922704878453840_o

500mt irtifa almıştık ve 2200mt ye geldik. Bu da yaklaşık iki saat sürdü. Kiliseden önce ekibimize katılan iki köpekle tırmanış devam etmeye başladık. 2400mt de kar kendini göstermeye başladı.

2600mt hediklerimizi giymeye karar verdik. Bu arada bol karda hedikle yürümek ve kolaylığını hissetmek enerjini bata çıka azalmadan yürümek çok keyifliydi.

Ekip ilk hedeflediği 2900mt yüksekliğe ulaşmıştı ama iyi hissediyorduk. 200mt daha yükselip 3100mt ilk kampımızı attık. 9km yürüyüp 8 saat 16 dk da 1434mt yükselmiştik saat 16:00 gibi. Bu arada hediği kırılan Timuçin sırt hattında Alper’le yanımıza geldiler. Alper arkadaşımıza ona eşlik ettiği ve ekibi yavaşlatmasına izin vermediği için teşekkür ederiz.

3100 metrede çadırlar kuruldu

IMG-20150402-WA0000

İlk gelenler ADEM-SİNAN(VE25),YUSUF-FATİH(Mountain 25)çadırlarımızı kurduk. Sonra gelen Alper-Timuçin(Mountain 25) çadırlarını kurdu ve 16:30 gibi herkes çadırda girmişti dinlenme ve yemek yemekten sonra VE 25 çadırda buluştuk.

Bu çadır çok rahat. 6 kişiye yan yana oturma ve sohbet edebileceği imkanı veriyor. 3 kişilik olan bu çadır bize bu tip tırmanışlarda sosyalleşme ve ekip duygumuzu ve sohbeti çok iyi yaşatıyor. Tırmanış sırasında hava iyiydi. Ekipte çok iyi durumdaydı. Saat 21:00 kadar gülüşmeler şakalaşmalar sonrasında da çay sohbetiyle konuşmalar devam etti. Yatış ve sabah meteo olan 3700mt dağ evi hedefleniyordu. Yatma saati geldi ve herkes çadırlarına çekildi.

Meteo ya yolculuk…

15-03-2015 sabah 06:00 kalktık kahvaltı çay (helva,lavaş,pekmez,tahin) saat 08:00 gibi çadırlar toplanıp hazırlıklar yapıldı ve 09:30 3100mt-3700mt yürüyüşe başlandı. Bir gün önce hediği kırılan Timüçin’e Yusuf arkadaşımız hediğini verdi. Teşekkür ederiz Ve kendisi sırt hattından dağ evine yürüyüşe başladı.

Hava sisli ve kar yağışlıydı hafif tipi durumundaydı. Hediklerle yürüyüşümüze başladık.

Bolca kar ve %10 ile %15 eğim arasında 9:30 da başlayan yürüyüşümüz dağ evinin 200mt aşağısında ilk gördüğümüz çatlakların arasında 4 saat sonra 4 km 3700mt meteo kampı dağ evine ulaştık.

1930 yılında yapılmış bu dağ evinde ilk geldiğimiz gün karşılaştığımız Slovak ekipte buradaydı.

1. Kamp yerinden Meteoya ulaşım

Aşağıdaki köpeklerde onlarla beraber gelmişlerdi. Ekip 1 odaya yerleşti. Yemek ve çay hazırlıkları yapıldı. Benzinli ocaklar yakıldı tabi tüp ocaklarıydı. Dağ evinde sadece 2 ekip vardı. Slovaklar ve biz. Yemekler ve çay sohbetinden sonra burada telefonlar çekiyordu. Görüşmeler başladı. Haberler verildi. Ertesi gün 4500mt gitmenin heyecanı içinde çevre gözetlendi.

Dragon sırtı tam yanımızda duruyordu. Hava iyileşti. Tipi ve kar yağışı yoktu. Çok temiz bir hava vardı. Böyle güzel Dağ evleri inşallah bizim dağlarımızda yapılır. 14 oda ve 1 mutfak bulunuyordu.

Mutfağa gelen her ekip flamalarını asıp duvarlara adlarını yazıyordu.

Geçmiş dönemden Anadan ekibinden de isimleri vardı. Sönmez Erkaya, Kadir Kaynar,İsmail Şekerci, Yüksel Akdı, İsmail Bulut, Zeki Ortakçı… 25 Temmuz 2011 de onlarda buradalarmış.

Odalarda ki ranzalar iki katlı ve süngerlerle kaplanmıştı 6 kişinin çok rahat kalabileceği bir sistem var. Mutfakta gelen bazı dağcıların bıraktığı fazla erzak ve tüpler bulunuyordu.Tabi dönüşte bizde gelenek olan bu davranıştan ötürü bazı erzaklarımızı bıraktık.

Hava kararmaya başlamıştı akşam sohbetleri ve ertesi günün 4500mt kampına gidiş konuşuluyor planlar yapılıyordu. Rota üzerindeki çatlaklar ip birliğinde yürümemiz heyecanlandırıyordu bizleri. Kalkış ve yürüyüş saatimiz konuşuldu ve ekip yatmaya çekildi.

Sabah 7’de kalktık kahvaltı yaptık. Fazla malzemeler bırakıldı,çantalar tamamlandı,kıyafetler hazır, belde kemerler, ayakta kramponlar maceranın asıl başladığı zorlukların başladığı risk ve adrenalin arttığı parkurlara girmiştik. 9 gibi tırmanışa başladık. Hava bulutluydu. Aşağısı kapalı yukarısı 4000mt üzerinde kapalı görünüyordu. Bulunduğumuz aradaki kısım açıktı. Emniyet kemerleri takılı,kask,kramponlar takılı yürüyüş başladı.

4500 Kampına giderken

11026187_10152872380659164_8937757797593213909_n
İp birliğiyle girecektik 200mt 1 saatte yükselindi. Hava kapanmaya ve soğumaya başladı. Hafif kar yağışı vardı. Sis çok olmasa da görüş mesafesi 100mt 150mt arasındaydı. En önde Adem ve sırasıyla Sinan ,Yusuf,Fatih ve Alper şeklinde dizilmiştik.

11080421_10152872380879164_4562028488080304236_o

Her birimizin arasında 10 mt ip boşluğu vardı. Bu arada dağcı yeri geldiğinde bırakmalı önce sağlık denilmeli ve Timuçin kardeşimiz 3700 meteo kampı dağ evinde kalmayı tercih etti. Bu kararından dolayı kendisini kutluyoruz.

Gelelim tırmanışa…

İp birliğiyle girdikten sonra ağır adımlarla çatlaklarla dolu yüzeyden dağa doğru tırmanmaya devam edildi.

Attığın her adım heyecan dolu sanki bir anda aşağıya düşecekmişsin hissini düşünün Bu hisler altında 4100mt kadar gelindi. ilk çatlağa düşmemiz burada oldu. Hafif kar yağışı sis ve Adem bir çatlağı hafifletti peşinden gelen ben(Sinan), kafama kadar çatlağa düştüm.

Düşerken Adem’in kendisini yere atışını gördüm Yusuf ta arkasından hemen kendini yere atıp kazmasını sapladı. Altımda çatlak gözükmeyen bir karanlık derinliği yaklaşık 10-15 mt vardı.

Askıda kalmış emniyete alınmayı bekliyordum. Artçı Alper ön tarafı gelip emniyeti aldı.Yusuf rahatladı Fatih in kazmasıyla bir hamlede kendimi tekrar yüzeye çıkardım.

İnanılmaz bir tecrübe ve heyecandı nemli olan bütün içliğim tamamen kurumuştu. Bütün ekip dikkatli bir şekilde geçti.

4250 mtde hafif sağımızda Slovak ekibini gördük ve seslendik onlarda çok yavaş ve kontrollü bir şekilde ip birliğiyle sıra yapmış aşağıya iniyorlardı. O coğrafyada ki tek canlılar bizlerdik. 4200mtde karşılaştık. Ufak bir sohbetle zirveyi sorduk zor ama yapıldı diyorlardı. Bizde onlara dönüş yolunu ve yoldaki çatlakları tarif ettik.

Hedef 4500mt kampı 300mt kalmıştı 1.5 saat hedefleniyordu. Sis çok bastırdı görünüş mesafesi iyice azaldı soğuk etkisini arttırıyordu. 2 saatlik yürümenin ardından 4500mt gelmiştik.

Sis çok fazla ve etraf gözükmüyordu hemen çadırları kurmaya koyulduk.

4500 metrede çadır kurarken

Çadırlar kurduğumuz yer tamamen buz üzerineydi. 6.5 saatte 6,5 km yürüdük. 810mt irtifa almıştık son 200mt irtifa çok ama çok yorucuydu. Çadırlarda Adem,Sinan,Alper(Ve25) Fatih-Yusuf (mountain25) beraber kalıyordu. Rüzgar etkisini arttırmıştı hava inanılmaz soğuktu çok çabuk çadırları kurup içeri girmek istiyorduk.

Saat 16:00 gösteriyordu hemen sıcak bir şeyler içmek ve su ihtiyacını karşılamak için ocaklar yakıldı kar eritilip çay ve ıhlamur yapıldı yemek ve çorbalarla ekip biraz kendine gelmişti.5 kişinin rahat rahat oturabildiği VE-25 çadırda toplanıldı. Benim çatlağa nasıl düştüğüm konuşuluyor ve hareketlerin nasıl doğru yapıldığı anlatılıyordu ders niteliğindeki özeti anlatılıyordu. Ertesi günün havasından pek ümitli değildik sis daha çok bastırmış ve hava daha da soğumuştu. Kalan son 500mt tamamen buz ve derin çatlaklarla olduğu için görüş açık olmadan zirve denenmemesine karar verildi. Bekleyiş başlamıştı .Akşam 21:00 gibi Fatih-Yusuf çadırlarına çekildiler. Yat verilmişti. 24:00 kadar iyi uyudum daha sonra soğuk ve irtifa pek uyutmadı. Saat 04:30 kurulu idi.4,5 saat uyku tulumunun içinde dönüp durdum. Rüzgar çok olmasa da sıcaklık bayağı düşüktü. Fatih arkadaşım -50 C olduğunu söyledi uyuyamayışım gayet doğal o zaman.

Sabah oldu etraf karanlık ama 4:30 çadır kalktı. Hazırlıklar yapıldı termoslara sıcak su dolduruldu çaylar içildi kahvaltı yapıldı 06:00 gibi zirve yürüyüşü yapılacaktı dışarı çıkıp baktığımızda hava şartları hiç elverişli değildi.Tırmanış 1 saat ertelendi. Tırmanış sisin dağılması ve zirvenin gözükmesi gerekiyordu. Cam gibi buzulun üzerinden ancak bu şartlarda geçebilirdik.

Saat 07:00 tekrar dışarı çıkıldı sis ve hava durumu iyi değildi 1 saat daha ertelendi dualar ediliyor havanın açılması bekleniyordu en son saat 08:00 de tekrar çadırdan çıkıldı ve durum pek iç açıcı değildi. Dönüş kararı alındı. Hazırlıklar bu yönde başladı. Çok soğuk ve sisli bir hava vardı Ağrıda -46 derece de ve saatte 120 km rüzgarla 66 saat çadırda kalan ekiptekiler(yani biz) bile “Böyle bir soğuk görmedik” diyorlardı.

Kemikler titriyordu çadırlar toplanıp kranponlar takılıp ekip hazır hale gelmesi iş birliğine girilmesi 1 saatimizi almıştı.

9:00 da yürüyüş başladı yine çatlaklar ve buzulların arasında yürüyüş başladı.Risk her zaman ki gibiydi 4100mt kadar iyi gelmişti işte burada olan oldu. Adem ilk önce çatlağa düştü tamamen kayboldu. Ekip gerekli refleks onu kurtardı. Karşıya geçti ve bana bir yol gösterdi,buradan geçebilirsin diye aşağıda çok kalın bir buz köprüsü vardı.

11081412_10204632657669919_6416059178188617298_n

Basmamla arka ve ön tarafım olduğu gibi çöktü iki tarafta askıya alınmıştım gibi sanki film setindeydim yüzeyden yaklaşık 5-6 mt aşağıdaydım askıda kalmıştım sallanıyordumç Dibi gözükmüyordu. Karanlıktı. Derin bir çatlakğa düşmüştüm. Çatlak büyüktü iki ayağımı açıp (boyum 1.86) parmak uçlarıyla ipin geriliminin azaltmaya çalışıyordum sonra sol elimdeki kazmayı sağ elime aldım. Kazmayı buzlara vurarak Hafif yükselerek sırtımımdaki çantayla ayaklarımı buz duvarlarına yaslayarak kendimi sıkıştırdım. Baca tekniği ile yukarı doğru çıkmaya başladım. Heyecan büyüktü adrenalin inanılmaz derecedeydi.

11010505_10204632662670044_3915112984599274401_n

Her hareketten sonra arkadaşlara ipin boşluğunu almasını söylüyordum ve sonunda yüzey gözüktü 10dk süren bu çabalamalar sonra son kazmayı da vurup kendimi yüzeye atmıştım. Ekipte, bende rahatladık. Benim için inanılmaz bir tecrübeydi.

Tabi ekip için de… Çevresinden dolaşan arkadaşlarla yolumuza devam ettik. İniş sürüyordu gece çok kar yağmıştı dolayısıyla çatlaklar çok belli olmuyordu ama ip birliğindeki ekip temkinli bir şekilde iniş devam ediyorduk. Sol tarafımda buzullar kendini gösteriyordu. 3900 mt sis hafif dağılmış ve dağ evi gözüküyordu. Son bir gayretle dağ evine vardık 5 saat yürüyüş 6,5 km sonunda dağ evine gelmiştik.

Saat 14:00’da ekibi Timuçin karşıladı. Durumumuz gayet iyiydi. Biraz soluklanıp 1700mt inmeyi hedefliyorduk ben biraz yoruldum ama biraz dinlenirsem toparlanırım dedim. 1 saat çanta ve etraf toparlamasından sonra inişe karar verdik. Saat 15:00 inişe başladık.

Ve tekrar gergeti buzulundaki çatlaklarla karşı karşıyaydık. Burasını dikkatlice geçtik.

Buzulu geçtikten sonra hediklerimizi taktık. İniş bayağı iyiydi. İrtifa azalınca oksijen çok olunca ekip hızlandı bunda hediklerin payı da büyük tabiî ki. 2600mt kadar iyi geldik. Sonra sis görüşü kapattı. Kilise gözükmüyordu. 5.40dk 12km yol yürüdük 1700mt Kazbek’te ki pansiyona vardık.

Herkes sağ salim inmişti. Bu sefer zirvesine dokunamamıştık ama çok iyi bir tecrübe olan Kazbek tırmanışı bitmişti.